Saturday 25 February 2023

Setia

"Ia menghancurkan kepercayaan aku," Aku menambah. "Bahawa apa-apa hubungan boleh kekal jika dijaga, meskipun perasaan antara mereka kian pudar."

Dia menunggu aku selesai berbicara.

"Ternyata ia sangat susah. Aku dah cuba untuk wujudkan balik keserasian kami, tapi...aku tak rasa apa-apa. Tawar. Kosong."

"Kau tahu, Ai?" Dia mula menyuarakan respon. "Usaha kita takkan boleh melawan takdir."

Aku berkerut.

Dia menyambung. "Aku faham kau cuba untuk setia. Tapi sekuat mana pun kita berusaha, andai Tuhan sudah takdirkan perpisahan, maka itulah yang akan berlaku."

'Tapi aku tak mahukan perpisahan.' Getus hatiku.

"Jadi, apa yang lebih penting daripada usaha ialah kita berdoa supaya Allah kekalkan hubungan itu. Hati kita semua Allah yang pegang. Hati kau tu, Allah yang pegang."

Aku merenung seketika jawapannya. Kemudian mengangguk setuju. "Kau betul." Aku senyum. "Terima kasih."

No comments:

Post a Comment